Z racji tego,że nie spotkałem jeszcze porady wymiany klocków i tarcz hamulcowych w MK4,zamieszczam poniżej foto poradę,jak to zrobić we własnym zakresie
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Uprzedzam tylko,że część zdjęć zrobiłem z prawej strony auta,a część z lewej,ale to w niczym nie powinno raczej przeszkodzić
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Więc jedziemy
![food :food:](./images/smilies/food.gif)
![Obrazek](http://images50.fotosik.pl/1774/bcd3e0d5324581camed.jpg)
![Obrazek](http://images47.fotosik.pl/459/78e78ceb0aeb84eemed.jpg)
Na fotce widać odkręcony przewód hamulcowy,ale nie trzeba tego robić.Ja odkręciłem,bo musiałem go zmienić.
Za pomocą montówki (lub większego śrubokręta) podważamy i zdejmujemy stare klocki.
![Obrazek](http://images43.fotosik.pl/459/d6086034fd7f0647med.jpg)
Kluczem imbusowym 8,odkręcamy jarzmo i zdejmujemy.
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/454/2c7deffeb1823586med.jpg)
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/454/ea9c8df644479158med.jpg)
Krzyżakiem odkręcamy tarcze i zdejmujemy je z piasty.
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/454/2083670767648282med.jpg)
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/454/25cc071cdb81f892med.jpg)
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/454/81ed463d0d9d3937med.jpg)
Te heble już miały dosyć...
![grin :grin:](./images/smilies/grin.gif)
Dokładnie czyścimy piasty z brudu i rdzy,a następnie dobrze jest,nasmarować je smarem miedziowym.
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/435/4fe9c5f238584a41med.jpg)
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/440/6c457713b91ed8e5med.jpg)
Jarzma w miejscu styku z klockami także dokładnie czyścimy i delikatnie smarujemy.Pod gumowe osłony samo regulatorów,wciskamy trochę pasty zabezpieczającej tłoczki i cylinderki hamulcowe lub także smar miedziowy.
![Obrazek](http://images49.fotosik.pl/459/1971cc647fc575dbmed.jpg)
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/443/b59d809e2efc47a1med.jpg)
Zakładamy na jarzma nowe blaszki ślizgowe i też delikatnie smarujemy.
![Obrazek](http://images38.fotosik.pl/453/f7a3a29d7ce5c834med.jpg)
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/440/85aaabfe0c38ea34med.jpg)
EDIT 9 lipca 2016r. UWAGA!
Smar miedziowy nie powoduje problemów z systemem ABS,jak to niektórzy zwykli powtarzać! Jeśli ktoś uważa,że jest inaczej,proszę to merytorycznie udowodnić.
Smar miedziowy może spowodować problem z ewentualną reklamacją tarcz,ale jak kupujecie podrabiany szajs na Allegro rzekomo renomowanych marek lub made in HART etc,to miejcie pretensje do samych siebie.
Mit o szkodliwości smaru miedziowego został rozdmuchany przez producentów tarcz i pośredników w handlu,dla których każdy pretekst jest dobry,żeby odrzucić reklamację swojego bubla.
Jak chce się
![ass :ass:](./images/smilies/ass.gif)
Ja sobie i klientom kupuję tylko w lokalnych sklepach,i jakoś z reklamacjami się nie bujam
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Dziękuje.
Następnie odkręcamy nakrętkę ze zbiorniczka z płynem i kontrolujemy stan płynu.
![Obrazek](http://images43.fotosik.pl/1655/5d8430bc2c111a99med.jpg)
Teraz trzeba cofnąć tłoczki wgłąb zacisku poprzez wciskanie i jednoczesna obracanie nimi.Ja do wciskania zrobiłem sobie takie ustrojstwo,a do obracania można idealnie wykorzystać klucz do szlifierki kątowej.
Pod uszczelkę tłoczka należy wcisnąć pastę do tłoczków i cylinderków.
Podczas operacji wciskania tłoczków,należy kontrolować stan płynu hamulcowego w zbiorniczku,żeby się nie przelał,bo jest żrący i elementy ochlapane nim mogą zacząć korodować.Nadmiar płynu odessać strzykawką.
![Obrazek](http://images38.fotosik.pl/453/0663015b932e3b39med.jpg)
![Obrazek](http://images47.fotosik.pl/460/09f71e370cdb9f28med.jpg)
![Obrazek](http://images35.fotosik.pl/295/8bf966bd1a373d52med.jpg)
Uwaga! Jeżeli tłoczek opornie wchodzi do zacisku lub w ogóle nie chce drgnąć,należy zacisk rozebrać,wyczyścić,nasmarować i złożyć.
Kolejnym krokiem jest odtłuszczenie tarcz,które są zabezpieczone olejem lub wazeliną,żeby nie korodowały.
Są do tego specjalne środki,ale można też użyć benzyny ekstrakcyjnej.Myć za pomocą czystej szmatki lub ręcznika papierowego.
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/454/b16b266ad748b306med.jpg)
Przykręcamy tarcze.
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/454/ab0f680b342aebecmed.jpg)
Przykręcamy jarzma.
![Obrazek](http://images47.fotosik.pl/460/37ca5a757eb236demed.jpg)
Następnie zakładamy nowe klocki.
![Obrazek](http://images49.fotosik.pl/459/0d284df3b32fe624med.jpg)
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/484/8bad8d612ab67455med.jpg)
Zakładamy zacisk,przyłapujemy lekko nowymi śrubami,które powinny być dołączone do opakowania z klockami i sprawdzamy przez otwór kontrolny,czy sprężynki dobrze dociskają klocki.Nie mogą wystawać z owego otworu!
![Obrazek](http://images35.fotosik.pl/295/cfdf86e260df0121med.jpg)
Jeżeli wszystko ładnie "siadło",to dokręcamy zacisk.
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/1882/79f079731f3cad2emed.jpg)
FINISH
![bigok :bigok:](./images/smilies/bigok.gif)
![Obrazek](http://images47.fotosik.pl/460/3cf20c4f5b0e0b43med.jpg)
Pozdrawiam i życzę miłej pracy
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)