Strona 2 z 6

: wt maja 01, 2007 19:20
autor: Paweł Marek
JayT pisze:Oj, zastosowałem powyżej skrót myślowy "zawsze" i się zemściło
Chodziło mi właśnie o to, że napięcie jest tam po włączeniu zapłonu i nie ma sensu separować linii X od czarno-białego przewodu.
no własnie, na razie błędów nie znalazłem w tym układzie, pojeżdże parę dni, zobaczymy.
Może trosdzę jasność postojowek się obniżyć, bo jak zmierzyłem diodki ciut napięcia biorą, jakieś 0,2 Volta, ale to chyba bez znaczenia, posprawdzam czy się nie grzeją przy dłuższej jeździe i napiszę.

: wt maja 01, 2007 19:37
autor: ttettrusek
fajnie wiec ten chemacik bedzie dzialal???

a moze ktos go opisac???

np. co to ta linia X???

chodzi mi o numery (ktore to??) w przelaczniku???

: wt maja 01, 2007 20:51
autor: wojteks
ok, faktycznie krótkie są zasilane przez "X" a pozycyjne bez kluczyka (prosto z akumulatora) więc masz prawidłową separację, jasność pozycyjnych jest bez znaczenia bo i tak ich w dzień nie widać (przednie nie musiałyby się świecić a tyłu nie widać).

wystarczyłyby 2 diody od "czarno-biały" do prawa i lewa pozycja, daje to separację i niższy spadek napięcia (0,2 V to dobre diody, zwykłe krzemowe dają 0,7 V spadku)

zamiast "czarno-biały" można by jeszcze wpiąć sie bezpośrednio w przewód "krótkich" po przełączniku świateł i nie byłoby możliwości jazdy na "długich" przez zapomnienie bo kontrolki "długich" też nie widać w dzień (błysk nadal by działał)

: wt maja 01, 2007 21:13
autor: Paweł Marek
wojteks pisze:wystarczyłyby 2 diody od "czarno-biały" do prawa i lewa pozycja, daje to separację
tak ale wtedy trzeba by odciąć kable pozycyjnych od włącznika, a ja chciałem żeby włącznik świateł działał normalnie.
wojteks pisze:zamiast "czarno-biały" można by jeszcze wpiąć sie bezpośrednio w przewód "krótkich" po przełączniku świateł i nie byłoby możliwości jazdy na "długich" przez zapomnienie bo kontrolki "długich" też nie widać w dzień (błysk nadal by działał)
slusznie, wtedy długie trzeba by załączać włącznikiem, pomyślę, może tak zrobię właśnie.

: wt maja 01, 2007 21:21
autor: wojteks
Paweł Marek pisze:wojteks napisał/a:
wystarczyłyby 2 diody od "czarno-biały" do prawa i lewa pozycja, daje to separację

tak ale wtedy trzeba by odciąć kable pozycyjnych od włącznika, a ja chciałem żeby włącznik świateł działał normalnie.
ale dlaczego trzeba by odcinać kable, przecież separacja oryginalnej instalcji zaczyna się we włączniku, diody podają zasilanie na prawą i lewą pozycję, to zwarcie pozycji przy wyłaczniku nie jest potrzebne

mam zamontowane lampy "dzienne" Helli (dedykowane do MK3) i użyłem tylko 2 diód, wszystko działa prawidłowo, diody 1A wystarczają (akurat nie miałem 5A)

: wt maja 01, 2007 21:57
autor: Paweł Marek
No masz swiętą rację. Ale przynajmniej wspólnie wykombinowaliśmy jak to naprawdę łatwo zrobić.
Zostaje mała zaleta wmontowania trzeciej diody: przu ustawieniu włącznika w pozycji "wyłączony" postojówki również gasną przy włączonym rozruszniku, czyli 30 Wat więcej dla rozrusznka, chyba faktycznie bez znaczenia. Jakbym teraz robił to zrobiłbym na dwóch.
Dzięki za te uwagi.

: wt maja 01, 2007 22:10
autor: wojteks
ale przecież tu chodzi o przełącznik w pozycji "WYŁĄCZONE", diody podają zasilanie na pozycyjne (separacja prawa/lewa) i do tego krótkie bezpośrednio a wszystko zasilane z "X" więc przy załączeniu rozrusznika wszystko gaśnie (pozycja i krótkie).

Oby więcej dyskusji na forum przynosiło jakieś konkretne rozwiązania.

: wt maja 01, 2007 22:21
autor: Paweł Marek
Chylę czoło, masz rację. Troszkę przekombinowałem z trzecią diodą.

[ Dodano: Wto Maj 01, 2007 10:25 pm ]
Przekombinowałem dlatego, bo na tym zakichanym schemacie z książki : Volkwagen Golf i Vento" jest wewnętrzny schemat włącznika, i wygląda tam jakby prawe i lewe postojówki były zwarte, a to bez sensu bo nie byłoby separacji

: wt maja 01, 2007 22:30
autor: wojteks
Paweł Marek pisze:Chylę czoło, masz rację. Troszkę przekombinowałem z trzecią diodą.
ale dałeś jakiś nowy, dobry pomysł a w czasie dyskusji został dopracowany do najprostszej/najtańszej/najłatwiejszej do wykonania postaci

teraz jeszcze by kolorki przewodów podać dla tych co nie mają naszej wiedzy o elektryce samochodowej i jakieś przykładowe typy diod żeby było "kawa na ławę"

: wt maja 01, 2007 22:36
autor: ttettrusek
wiec jakto bedzie juz na koniec wygladalo???

mozna schemat z odpowiednimi nr stykow???bo nie wiem jak to ugryzc

to kiedy sie beda one wlaczaly??? pouruchomieniu??

nie wszyscy sa tacy obstukani!!!!!!!!!!!!!!

: wt maja 01, 2007 22:37
autor: greg
to tak na zakończenie Paweł Marek, zrób, zapisz kolory zrób fotki i do FAQ z tym

: wt maja 01, 2007 22:37
autor: Paweł Marek
Kolory do lini X i do świateł sa na schemacie. Postojówki to szaroczerwony i szaroczarny (ten drugi na 90 procent). Upewnie się jeszcze i dopisze.
Co do diod więcej nie napiszę, nie znam się . Poszedłem na giełdę, poprosiłem o 5 Amperowe i tyle wiem.

: wt maja 01, 2007 22:41
autor: el_tommo
Bardzo fajny schemacik i także nie widzę powodu aby miał nie działać.

Sam chciałem takie coś zamontować jednak zmieniłem koncepcję.
Chcę zrobić tak aby przy włączniku w pozycji świateł mijania, po wyłączeniu zapłonu gasły także postojówki.
Będzie to może troszkę bardziej skomplikowane ale chodzi mi głównie o okres zimowy (kiedy np będziemy chcieli nagrzać w aucie bez włączania świateł)
Półśrodkiem jest pewnie zastosowanie wyłącznika z linii X ale strasznie nie lubię niefabrycznych wyłączników w aucie (no chyba że jakiś wpasuję w ten seryjny i będzie sie komponował).

: wt maja 01, 2007 22:44
autor: Paweł Marek
ttettrusek pisze:to kiedy sie beda one wlaczaly??? pouruchomieniu??
przy wylączonym włączniku mijania lub drogowe oraz pozycyjne zaświecą się po przekręceniu kluczyka, zgasną na moment działania rozrusznika, oraz zaświeca ponownie gdy auto zapali, a dokładniej gdy kluczyk z poworotem cofnie się do pozycji włączonego zapłonu.l

Wojteks może zamieścisz poprawiony schemat z dwoma diodami, mogę to też ja zrobić, z zaznaczeniem że to Twój pomysł, ale dopiero będę mógł pojutrze.

[ Dodano: Wto Maj 01, 2007 10:49 pm ]
Fotoporadę zrobię jak będę montował żonce w GTI, bo w swoim mam już wszystko poizolowane, nie będzie widać. Nie robiłem fotek bo sam montaż wydał mi sie prosty. Kolory kabli zostały podane.