Naprawa-regeneracja przepływomierza Pierburg

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

mario205
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: śr kwie 15, 2009 19:30
Lokalizacja: Zagłębie

Naprawa-regeneracja przepływomierza Pierburg

Post autor: mario205 » pt maja 29, 2009 12:47

Witam wszystkich forumowiczów, a zwłaszcza tych, którzy mają problem z niesprawną przepływką
marki Pierburg o symbolu 7.18221.01 ( 074 906 461 ) , której niesprawność potwierdził VAG-COM wskazując błąd 553( niepoprawny sygnał), a także odczyt parametrów z bloku 003. Ponieważ problem z przepływką jest nagminny, a cena nowej jest powalająca ( używki też do tanich nie należą ) postanowiłem zamieścić poradę, która być może rozwiąże problem wielu z was i zaoszczędzi wam parę złotych. Przeglądając różne fora doszedłem do wniosku, że te przepływomierze mają typową usterkę, a mianowicie,,zimne luty,, .Po latach użytkowania cyna często traci swe właściwości i dochodzi wtedy do braku przewodnictwa
Aby sprawdzenia i ewentualnej naprawy dokonać w domowych warunkach będziemy potrzebować :
1. źródło zasilania 12V DC oraz 5V DC
2.lutownicę, cynę, kalafonię
3.miernik uniwersalny
4.śrubokręt lub podobne narzędzie
5. patyczek do szaszłyków lub wykałaczka.
6. 5 przewodów zakończonych cienkimi skuwkami-wsuwkami.

Krok 1.

Usuwamy plastikowy dekiel, który osadzony jest na silikonie. Najlepiej podważyć go po bokach, czyli na tych półkolistych podcięciach oraz od tyłu, czyli od strony szerszej krawędzi ( po przeciwnej stronie wtyczki). Nacisk stosować z wyczuciem bo silikon musi mieć czas na rozciągnięcie się pod wpływem nacisku ( jeśli się odłamie kawałek plastiku to żaden problem bo kropelka załatwi temat). Jak się pojawi biały silikon to można go naciąć ostrym nożem, wtedy o wiele łatwiej puszcza.

Krok 2.

Jak się uporamy z dekielkiem to naszym oczom ukarze się złoty dekiel ( ekran ) oraz szereg 6 dłuższych i 3 krótszych drucików ( platynki ). Teraz dokonamy pierwszego pomiaru, który zadecyduje, czy przejdziemy do dalszych kroków, czy też zaczniemy zbierać pieniążki na nową przepływkę. A więc do dzieła. Znajdujemy platynkę nr 1 ( patrz foto) i odlutowujemy ją delikatnie ze stopki. Teraz do ręki bierzemy miernik i mierzymy oporności. Oporność między 3 i 2 platynką powinna wynosić ok.8ohm, a między 3 i 1 ok. 1100 ohm.( w zależności od temperatury otoczenia )
Uwaga!!! w tym drugim przypadku, pomiaru dokonujemy przykładając końcówkę miernika do stopki-wspornika platynki nr 1, a nie do odlutowanego drucika. Jeśli uzyskamy podobne wskazania to przechodzimy do nastepnego kroku, a jeśli nie, to oznacza , że uszkodzony jest lub stracił swe właściwości sensor temperatury ( termistor) i dalsza praca nie ma sensu bo nie da się go wymienić niestety ( przynajmniej w domowych warunkach).

Krok 3.

Bez żadnych problemów zdejmujemy złoty dekielek i mamy przed sobą elektronikę zalaną przezroczystą silikonową, lepką masą.
W tym miejscu należy uzbroić się w cierpliwość i koncentrację. Łatwo bowiem uszkodzić elektronikę jakimś nieopatrznym ruchem. Wydłubywanie tej masy jest uciążliwe, ale wykonalne. Ja , do jej usunięcia użyłem wstępnie śrubokręta wyskubując po małym kawałeczku tej masy. UWAGA !!! Nie należy za głęboko wprowadzać śrubokręta aby nie uszkodzić elektroniki.
Końcowe usuwanie masy wykonałem drewnianym patyczkiem do szaszłyków i wykałaczką i uzyskałem efekt jaki widać na foto.


Krok 4.

Sprawdzamy sygnał na pinie 6 i napięcia na tranzystorze. W tym celu podłączamy zasilanie wg opisu na foto, czyli do pinów wtyczki. Pin 1 zasilamy +5V, pin 3 zasilamy +12V, do pinu 5 podłączamy masę. (uważać aby nie zrobić zwarcia, najlepiej do pinu 1 i 3 zastosować przewody z zaizolowanymi wsuwkami) Przy takim podłączeniu na pinie 6 (sygnałowym ) powinno się pojawić +5V. Teraz podłączamy pin 2 również do masy i uzyskujemy na pinie 6 ok.0,27V.
Następnie dokonujemy pomiaru tranzystora. W sprawnym tranzystorze powinny występować takie napięcia ( wartości są orientacyjne, takie jakie są u mnie ). B = 9,67V , C = 2,17V, E = 11V. ( co oznacza B C i E i które to punkty wyjaśnia foto ) Jeśli nie mamy takich wartości to przystępujemy do poprawienia lutowań tranzystora w wymienionych punktach. Należy dobrze rozgrzać nóżki grotem lutownicy zanurzonej wcześniej w kalafoni i poprawić luty nanosząc dodatkowo nową cynę.UWAGA !!! Nie przesadzić z grzaniem nóżek, bo można popalić ścieżki na druku i wtedy d....Jak się nie ma wprawy w lutowaniu to lepiej powierzyć to fachowcowi, być może będzie posiadał lutownicę na gorące powietrze ( zalecana do lutowania takich drobnych elementów jak w naszym przypadku, ale to droga zabawka i nie sądzę aby ktokolwiek z forumowiczów taka w domu posiadał ). Do przelutowania naszego tranzystora wystarczy jednak zwykła transformatorowa lutownica. Przelutowujemy i ponownie sprawdzamy napięcia na punktach B,C i E. Jeśli są zblizone do podanych to możesz powoli się cieszyć z sukcesu, bo oto twoja przepływka na nowo się narodziła.
Teraz ostateczny test w domowych warunkach. Mając już podłączoną prawidłowo przepływkę podajemy do tunelu strumień powietrza ( ustami, suszarką, czymkolwiek co wywoła przepływ powietrza i obserwujemy wskazania miernika. Jeśli napięcie się zmienia, rosnąc w kierunku wartości +5V ( +5V to maksymalna wartość sygnału podawanego do ECU poprzez pin 6) to osiągnęliśmy sukces.
Gdyby poprawienie lutowania nie pomogło, wówczas należałoby wylutować ten tranzystor i sprawdzić mu przejścia między wyprowadzeniami. Gdyby okazał sie uszkodzony, to wtedy musimy zakupić nowy. Będzie chyba pasował 2SB1316 (bo takiego oryginalnego nie wiem czy uda się pozyskać ?) Ale najpierw należy sprawdzić notę katalogową obu tych tranzystorów, czy maja te same parametry.

Krok 5.

Składamy przepływomierz. Zakładamy ekran ( złoty dekiel ) i osadzamy plastikową pokrywę ponownie na silikonie. Ja nie zalewałem elektroniki żadnym silikonem, bo jak się szczelnie założy plastikową pokrywę to żadna wilgoć się i tak nie dostanie do środka. Jak silikon zastygnie, najlepiej następnego dnia, to montujemy przepływomierz do naszego autka i następuje chwila prawdy.

Ja, przy okazji wyczyściłem jeszcze tzw. gorący drut (Hot Film)
Obrazek
który po wyczyszczeniu powinien tak wyglądać :
Obrazek Obrazek Obrazek

Ten ,,gorący drut,, to w praktyce kawałek plastiku ( na taki przynajmniej wygląda ), w którym zatopiony jest element pomiarowy
( termistor) . Jest on dość sztywny i na tyle gruby, że można go śmiało wyczyścić manualnie, bez obawy uszkodzenia. Oczywiście należy to robić z wyczuciem. :P. Na pewno nie wyczyści się tego dokładnie za pomocą sprężonego powietrza bo na tym elemencie pomiarowym tworzy się taka maź, która jest wynikiem kurzu z filtra powietrza i oparów oleju z turbosprężarki, więc tak jak mówię najlepiej to wyczyścić ręcznie. W tym celu należy usunąć obie siatki, aby uzyskać wygodny dostęp do obu elementów pomiarowych.
Ja do czyszczenia użyłem wodnego papieru 2000 + czysty spirytus. Wykonałem sobie taki wygodny ,,,dyngs,, z uchwytu szybkiego montażu do kabli elektrycznych. Kawałki papieru przykleiłem przy pomocy taśmy dwustronnej. Ale czym się ktoś posłuży zależy wyłącznie od jego własnej inwencji twórczej.
Obrazek Obrazek

Życzę powodzenia i jak największej liczby uratowanych w ten sposób przepływomierzy. :okej:
Wszelkie pytania proszę kierować na pw.

UWAGA !!! Każdy kto skorzysta z mojej porady robi to na własne ryzyko. :rozpacz:

P.S Specjalne podziękowania dla kolegi UKI_ XX z zaprzyjaźnionego forum, dzięki którego wskazówkom udała mi się naprawa mojego przepływomierza.
Pozdrawiam mario205.
Obrazek

Kliknij w obrazek aby powiększyć !
Ostatnio zmieniony pn paź 08, 2012 11:38 przez mario205, łącznie zmieniany 5 razy.



Awatar użytkownika
ringel
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 242
Rejestracja: ndz lis 25, 2007 19:58
Lokalizacja: Munchen

Post autor: ringel » pt maja 29, 2009 16:54

O widze, że ktoś w końcu się zabrał za to. Te przepływomierze to porażka, tym bardziej jak ktoś nie wymienia często filtru powietrza, a wszystkie serwisy zarabiają na tych częsciach, które kosztują tyle że głowa boli, patrząc na zarobki w PL.
Z tego co ja wiem to platyna nie ulega utlenieniu w powietrzu, jest bardzo odporna na czynniki zewnętrzne. Dlatego stosuje się ją miedzy innymi w medycynie. Myśle że dużo przepływomierzy ma tylko niedomagania w samej elektroniki (starzenie się elementów elektronicznych, zimne luty itp.)
Dlatego też kupując nowy przepływomierz chcą stary w zamian za jakąś tam zniżkę.
Warto więc zobaczyć, czy nie ma gdzieś zimnych lutów.



porasoft
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: czw mar 11, 2010 19:40
Lokalizacja: Andrychów

male zapytanie

Post autor: porasoft » czw mar 11, 2010 19:49

Zamierzam sie zabrac za, czysczenie przeplywki mam tylko jeden problem. Nie zabardzo mam skad zabrac 5V napiecie. Z 12V niema problemu.Zmienianie 6V na 5V bylo by mozliwe ale nie mam odpowiedniego regolowanego opornika i wymyslilem czy nie dalo by sie na podlaczonym przeplywomierzu sprawdzic opornosci. Tzn podlaczyc go pod wtyczke w samochodzie. I tu pytanie czy to by sie sprawdzilo a jesli tak to czy na przekreconym zaplonie, bez odpalonego silnika by to chodzilo. Pozdrawiam
PS przepraszam za brak polskichznaków



Randy
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 41
Rejestracja: wt kwie 01, 2008 20:31
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: male zapytanie

Post autor: Randy » pn paź 11, 2010 00:46

porasoft pisze:Zamierzam sie zabrac za, czysczenie przeplywki mam tylko jeden problem. Nie zabardzo mam skad zabrac 5V napiecie. Z 12V niema problemu.Zmienianie 6V na 5V bylo by mozliwe ale nie mam odpowiedniego regolowanego opornika i wymyslilem czy nie dalo by sie na podlaczonym przeplywomierzu sprawdzic opornosci. Tzn podlaczyc go pod wtyczke w samochodzie. I tu pytanie czy to by sie sprawdzilo a jesli tak to czy na przekreconym zaplonie, bez odpalonego silnika by to chodzilo. Pozdrawiam
PS przepraszam za brak polskichznaków
Trochę odgrzewam kotleta ale najlepiej zrobic to na podłaczonej wtyczce w aucie. Trzeba tylko przekręcic zapłon. Tak nawisem bardzo pomocny post :bigok:


Mam Vaga, serwisuje Nokie.

tomek08
Forum Master
Forum Master
Posty: 1556
Rejestracja: czw mar 19, 2009 16:43
Lokalizacja: okolice Częstochowy

Naprawa-regeneracja przepływomierza Pierburg

Post autor: tomek08 » sob lis 13, 2010 19:35

Witam, a z przepływką BOSCH-a tez można sobie tak poradzić?
Pozdrawiam.


Tomek

adas_r
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: pt gru 24, 2010 10:38

Naprawa-regeneracja przepływomierza Pierburg

Post autor: adas_r » pt gru 24, 2010 12:20

Witam

Wielkie podziękowania dla mario205. Dzięki temu postowi uratował mój przedświąteczny budżet :grin: Sposób regeneracji i naprawy naprawdę pomocny przy usuwaniu usterki przepływomierza.

Pozdrawiam



Awatar użytkownika
Pitekz
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 60
Rejestracja: ndz maja 06, 2007 12:40
Lokalizacja: 100-lica

Naprawa-regeneracja przepływomierza Pierburg

Post autor: Pitekz » śr sty 30, 2013 20:05

Czy przed pomiarami które są opisane w 4 kroku trzeba wcześniej przylutować platynkę nr 1 do stopki



Awatar użytkownika
baldman
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 69
Rejestracja: pn kwie 18, 2005 09:37
Lokalizacja: Podkarpacie
Kontakt:

Re: Naprawa-regeneracja przepływomierza Pierburg

Post autor: baldman » pn lip 08, 2013 22:28

Czy ktoś z Was zna jaki to termistor czyli ten drucik między tymi dwoma powinien być. Znaczy jakie ma wartości.

Podczas czyszczenia bo dawał złe wskazania, drucik wyskoczył, tak wyskoczył bo nie jest wlutowany tylko umocowany w widełkach. Czyli jakby dało się go wymienić, ktoś wie co to jest?? Sądzę że bym go wstawił i odżyłby by może przepływomierz


Golf III Movie, 96, 1,9 TDI, gwintowane zawieszenie H&R, chiptuning

mario205
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: śr kwie 15, 2009 19:30
Lokalizacja: Zagłębie

Re: Naprawa-regeneracja przepływomierza Pierburg

Post autor: mario205 » pn sie 05, 2013 16:10

Pitekz pisze:Czy przed pomiarami które są opisane w 4 kroku trzeba wcześniej przylutować platynkę nr 1 do stopki
Tak.



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 28 gości