[MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

michaf1994
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 278
Rejestracja: wt lut 21, 2017 20:36
Lokalizacja: Konin

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: michaf1994 » czw sty 21, 2021 09:09

Grg474 piszesz o podłączeniu w AXR - czyli silnik 1.9, a co z benzyną?
grg474 pisze:
pn lut 06, 2012 23:25
Teraz bawimy się w elektryków. Opis podłączenia przekaźników robię na podstawie sterownika silnika AXR - dlaczego tak dokładnie piszę na podstawie czego - ano - część sterowników ma sygnał załączania HI/LO wypuszczany innymi pinami (ECU na 80 pinów i na 121).
W przypadku silnika AXR sygnał HI to pin 22 (kolor przewodu czarno/brązowy) a sygnał LO to pin 21 (kolor przewodu czarno/niebieski). Dlaczego to tak dokładnie tłumacze - otóż zarówno w przypadku grzałek (świec na króćcu wody) jak i Z35 HI to 2 świece/2 grzałki (bezpiecznik i przekaźnik 60A) natomiast LO to 1 świeca/1grzałka (bezpiecznik i przekaźnik 40A).
Przewód zasilający HI - bezpiecznik 60A a następnie przekaźnik musi mieć grubość 6mm w przypadku Z35 i 4mm w przypadku świec.
Przewód zasilający LO - bezpiecznik 40A a następnie przekaźnik musi mieć grubość 4mm w przypadku Z35 i 4mm w przypadku świec.
Cdn.
Patrzyłem w AutoData i diesle mają wszystkie piny, które można podłączyć, ale mój 1.6 16V BCB niestety nie. Masz może jakieś inne info? U mnie montuję akurat podgrzewacz z 1.9, bo mniej rozbierania, a jak będzie trzeba zdjąć deskę to przerobię na Z35. Chciałem to podłączyć jak w dieslu i chyba nie da rady, tylko ręczne sterowanie - tu bez problemu, ale zabezpieczenie warunków działania jest trochę problematyczne, a nie chcę, żeby zjadało prąd jak zapomnę wyłączyć - wiem, mogę założyć włącznik grzania szyby typu EHS, ale wtedy tracę możliwość sterowania HI/LO, na to pozwoli natomiast przerobienie panelu sterowania nawiewem i wstawienie manualnego przełącznika 0-1-2-3-4 (0- wyłącz, 1 włącz LO, 2 włącz HI, 3 - włącz HI+LO, a 4? 4 nic nie będzie robić :grin: ). Aby manualne sterowanie wprowadzić pozostaje mi jedynie wpakować czujnik NC zmieniający się powyżej 5st na NO (odwrotne działanie niż tego z klimy lub przekaźnik + ten z klimy), większy problem to czujnik temp płynu, bo muszę wiedzieć jak jest powyżej 60,70 lub 80 st. Teoretycznie może jakiś czujnik przy chłodnicy zamontować też +5st, ale to kiepskie raczej. Można założyć czujnik typu poziomu spryskiwaczy o ile chłodniczy przewodzi prąd i wtedy jak otworzy termostat to żeby nie działał podgrzewacz, ale to też nie w moim stylu, bo takie naciągane. Wolałbym dorwać taki czujnik NC poniżej 60st jakoś wstawić go przed wejściem do nagrzewnicy, aby sprawdzał czy jest temperatura odpowiednia - Np w króćcu, który dokupiłem do podgrzewacza. Masz jakiś pomysł? Gdzie mogę się wpiąć, żeby znaleźć +12v tylko podczas PRACUJĄCEGO silnika - sygnał +12 dla przekaźników, ale nie z bezpiecznika 43, bo tam jest po przekręceniu stacyjki.



Hubi14
Forum Master
Forum Master
Posty: 1932
Rejestracja: pt lis 22, 2013 23:00
Lokalizacja: Pabianice

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: Hubi14 » ndz sty 24, 2021 19:02

w benzynie takie coś nie ma sensu bo się szybko nagrzewa, nawet przy tych zdrowych mrozach po przejechaniu 4km u mnie w 1.6 BSE leciało ciepławe powietrze :)



Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8993
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: marcin7x5 » ndz sty 24, 2021 21:45

Gdzie tu sens... w tym silniku jeżeli termostat jest sprawny z pewnością nie ma takiej potrzeby.



michaf1994
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 278
Rejestracja: wt lut 21, 2017 20:36
Lokalizacja: Konin

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: michaf1994 » pn sty 25, 2021 08:29

Pytam jak, a nie czy jest sens. Nie wiesz jakie trasy jeżdżę, a jeżdżę krótkie i silnik nie nagrzewa się pomimo sprawnego termostatu. To dla silnika nie jest dobre. Ja oczekuję prostej odpowiedzi, a nie wywodów, dlatego pytałem Grg, bo jako jeden z nielicznych może coś pomóc na tym forum, bo jak widać reszta woli bawić się, w "A po co to Ci". Jako że moje pytanie może być pomocne dla kolejnych, to zadałem je publicznie, aby i publiczna była odpowiedź.



Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14608
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: Michał_1977 » pn sty 25, 2021 13:09

michaf1994 pisze:
pn sty 25, 2021 08:29
dlatego pytałem Grg, bo jako jeden z nielicznych może coś pomóc na tym forum
Grześ, to nasz forumowy magik od kabelków. Przyjdzie i pomoże.

Teraz tak. Powycinałem trochę tekstu z Twojego ostatniego posta. Było zgłoszenie, więc zareagowałem.
Rozumiem Twoje rozgoryczenie, ale sorry, to nie grupa FB-owa.


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
grg474
_
_
Posty: 5929
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 10:56
Lokalizacja: Skarżysko

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: grg474 » pn sty 25, 2021 17:48

dobra - ruszony temat to czas wyjaśnić. Sterownik silnika w benzynie nie podaje sygnału dla grzałek HI/LO więc opcja że sterowanie ze sterownika silnika odpada. Druga sprawa - cel - grzałki grzeją nie tylko po to zagrzać ale i obciążyć alternator i w konsekwencji silnik, a więc szybsze też zagrzanie silnika bo jest pod obciążeniem.
mamy 2 rodzaje grzałek - w króćcu wody i grzałkę w nagrzewnicy (w mk5 V i nowszych W montował w nagrzewnicy, 2 rodzaje grzałek - sterowane ze sterownika silnika poprzez przekaźniki i sterowanie ze sterownika silnika poprzez CAN) i to tylko w dieslu.
Chcesz zamontować żeby się samo załączało to musiałbyś zastosować załączenie przez wyłącznik termiczny (on będzie załączał/odłączał zasilanie poprzez przekaźnik) i tu albo przelotowy (wodny) albo dopięty do węża wody idącego np do nagrzewnicy) - u siostry na rurach od centralnego ogrzewania zamontowałem wyłącznik termiczny przypiety do rury (np https://allegro.pl/oferta/termostat-bim ... 7799022182), który załącza pompę do podłogówki jak grzeje piec (nie ma stałej temp na piecu tylko okresowo), a zasilanie musi być załączane dopiero jak alternator zacznie ładować (np jako sygnałowy użyć przewód idący z alternatora do licznika). Dodatkowo musiałbyś dać np wyłącznik zima/lato - to można zastosować odwrotność czujnika temp dla klimy co rozłącza kompresor powyżej 5 stopni Celsjusza. Z tym że ja bym chyba dał grzałkę do nagrzewnicy a nie do wody i wtedy wyłącznik na wylocie ale wtedy musiałby być załączanie tylko wtedy jak chodzi wentylator w kabinie.
Przemyśl czy nie lepszym jednak rozwiązaniem jest dogrzewacz(zuheizer) lub podgrzewacz(standheizung) webasto najlepiej z zaworem mieszającym ( coś takiego jak tu https://allegro.pl/oferta/elektrozawor- ... 8413161600),bo skoro robisz krótkie odcinki to pobór prądu rzędu 80A na krótkich odcinkach może skutkować szybko rozładowanym akumulatorem


Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR :(, A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5

michaf1994
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 278
Rejestracja: wt lut 21, 2017 20:36
Lokalizacja: Konin

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: michaf1994 » wt sty 26, 2021 08:46

grg474 pisze:
pn sty 25, 2021 17:48
dobra - ruszony temat to czas wyjaśnić. Sterownik silnika w benzynie nie podaje sygnału dla grzałek HI/LO więc opcja że sterowanie ze sterownika silnika odpada. Druga sprawa - cel - grzałki grzeją nie tylko po to zagrzać ale i obciążyć alternator i w konsekwencji silnik, a więc szybsze też zagrzanie silnika bo jest pod obciążeniem.
mamy 2 rodzaje grzałek - w króćcu wody i grzałkę w nagrzewnicy (w mk5 V i nowszych W montował w nagrzewnicy, 2 rodzaje grzałek - sterowane ze sterownika silnika poprzez przekaźniki i sterowanie ze sterownika silnika poprzez CAN) i to tylko w dieslu.
Chcesz zamontować żeby się samo załączało to musiałbyś zastosować załączenie przez wyłącznik termiczny (on będzie załączał/odłączał zasilanie poprzez przekaźnik) i tu albo przelotowy (wodny) albo dopięty do węża wody idącego np do nagrzewnicy) - u siostry na rurach od centralnego ogrzewania zamontowałem wyłącznik termiczny przypiety do rury (np https://allegro.pl/oferta/termostat-bim ... 7799022182), który załącza pompę do podłogówki jak grzeje piec (nie ma stałej temp na piecu tylko okresowo), a zasilanie musi być załączane dopiero jak alternator zacznie ładować (np jako sygnałowy użyć przewód idący z alternatora do licznika). Dodatkowo musiałbyś dać np wyłącznik zima/lato - to można zastosować odwrotność czujnika temp dla klimy co rozłącza kompresor powyżej 5 stopni Celsjusza. Z tym że ja bym chyba dał grzałkę do nagrzewnicy a nie do wody i wtedy wyłącznik na wylocie ale wtedy musiałby być załączanie tylko wtedy jak chodzi wentylator w kabinie.
Przemyśl czy nie lepszym jednak rozwiązaniem jest dogrzewacz(zuheizer) lub podgrzewacz(standheizung) webasto najlepiej z zaworem mieszającym ( coś takiego jak tu https://allegro.pl/oferta/elektrozawor- ... 8413161600),bo skoro robisz krótkie odcinki to pobór prądu rzędu 80A na krótkich odcinkach może skutkować szybko rozładowanym akumulatorem
Mam wsadzony alternator 120A, okablowanie też od niego - grubsze, do tego akumulator 74Ah - czyli układ z TDI, więc na luzie powinno śmigać i nie powinno być problemu z ładowaniem, tym bardziej, że około raz-dwa na tydzień robię dłuższe trasy. Co do czujników, to zdecydowanie NC poniżej temperatur progowych jak piszesz, zastanawiam się tylko czy idzie taki odwrotny do tego od klimy dorwać jakiś Vagowy czy uniwersalny. Póki co nie chce mi się rozbierać znowu auta, a podgrzewacz będzie tylko do czasu ewentualnej wymiany nagrzewnicy - przy wymianie przerobię na grzałkę Z35. Sygnał z alternatora będzie idealny tak jak piszesz. Ok, czyli dziś wizyta w sklepie z elektronicznymi tematami i jak dobrze pójdzie, to montaż w najbliższych dniach.

Plan mam taki, że z sygnału alternatora puszczę przewód do starego włącznika od manualnej dmuchawy (podłączenie żeby był manualny wyłącznik, grzała 1,2 lub 3 świece - 4 to nw co będzie, ale pomyślimy w wolnej chwili jak to wykorzystać :grin: ). Te przewody idą do sterowania przekaźnikami. Masę natomiast puszczę przez czujni tego typu co podesłałeś i przez odwrotny czujnik od klimy (lub czujnik od klimy z przekaźnikiem, jak nie znajdę). Dzięki temu podgrzewacz będę mógł włączać/wyłączać ręcznie jednocześnie decydując o mocy z jaką działa oraz będzie zabezpieczenie, że jeżeli silnik nie pracuje, to żadna świeca się nie włączy. Wyłączy się jeżeli temperatura dojdzie do około 60 st. lub jeżeli na zewnątrz będzie powyżej 5 st. - jak dla mnie idealne rozwiązanie skoro ECU od benzyny nie pomaga w tym. Dzięki, jak skończę to dam znać czy działa :grin:



Awatar użytkownika
grg474
_
_
Posty: 5929
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 10:56
Lokalizacja: Skarżysko

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: grg474 » wt sty 26, 2021 20:35

michaf1994 pisze:
wt sty 26, 2021 08:46
Masę natomiast puszczę przez czujni tego typu co podesłałeś i przez odwrotny czujnik od klimy (lub czujnik od klimy z przekaźnikiem, jak nie znajdę).
Masę rozumiem dla przekaźnika, rozwiązanie - wystarczy że zastosujesz ten czujnik z klimy i przekaźnik z 5 nóżkami gdzie jak załącza to przekazuje napięcie na 1 nóżkę a jak rozłącza to na drugą (taki przekaźnik jest używany w webasto w starszych wersjach) - np taki https://autosystemy.eu/przekazniksamoch ... -2789.html


Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR :(, A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5

Hubi14
Forum Master
Forum Master
Posty: 1932
Rejestracja: pt lis 22, 2013 23:00
Lokalizacja: Pabianice

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: Hubi14 » śr sty 27, 2021 00:15

zdefiniuj krótki odcinek, bo jak robisz 5km to nawet przy alternatorze 120A ubijesz akumulator, bo pewnie włączysz grzałkę Z35, grzanie szyby tył, ewentualnie lusterka i alternator nie zdąży tego po pierwsze doładować a po drugie akumulator będzie bombardowany dużym "prądem" co też mu nie będzie służyć, i tak wiem, że alternatorem nie zrobi się gęstości elektrolitu, jak mieszkasz w domku czy gdzieś gdzie masz dostęp do gniazdka elektrycznego to bardziej praktyczne będzie kupno grzałki elektrycznej, to zagrzeje i wnętrze i silnik, chyba że robisz to bo chcesz pokazać, że się da. Mimo wszystko życzę powodzenia :) (i nie ma tu żadnej złośliwości ani nic)



Awatar użytkownika
wesol
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 9189
Rejestracja: śr sie 13, 2008 14:01
Lokalizacja: Goleniów

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: wesol » śr sty 27, 2021 15:44

Chyba że altek 180 Amperowy lub 220 A zapoda to już jakiś to będzie. Aczkolwiek takie dystanse po 5 km to bez tej grzałki już powoduje że Aku nie jest doładowywany.


Touran bls+ oraz dwa razy Touran cayc+ to

michaf1994
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 278
Rejestracja: wt lut 21, 2017 20:36
Lokalizacja: Konin

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: michaf1994 » czw sty 28, 2021 09:06

Zarówno podgrzewacz jak i grzałka ciagnie prąd akumulator. Odcinki do 5km, 2x dziennie. Przy tym akumulatorze może być on niedoładowany, nie widzę problemu, bo jak 1 na tydzień zrobię długa trase to się doładuje, a pojemność ma dość sporą jak na benzynę - oryginalnie był około 45Ah i ładowanie 60A i jeździłem te same odcinki i akumulator wytrzymał 4 lata. Daldj jest sprawny, ale poszedł na zapasowy, bo po weekendzie jak auto stało to potrzebował pomocy, więc bez przesady - ten nowy da radę. Co do szyby i luster to raczej nie włączam ich, bo nie potrzebuję, a nie mam manii włączania wszystkiego. Nie martwcie się o mój akumulator. W dieslu samo się włącza, diesle potrzebują większego prądu na start i jakoś przez 20 lat ludzie nimi jeżdżą wymieniając akumulatory co 3-6 lat z tym samym alternatorem co u mnie, wiec ogarnijcie się i nie straszcie, bo wychodzi na to, że się trochę mało znacie.

Grg, wiem ze ten, ale jestem zdania, że jak można coś załatwić bez przekaznika i zbędnego pożeracza mA to wolę to pominąć. Póki co wyprowadzę kable, jak gdzies dorwie czujnik to go wewnętrzne, jak nie to oleje +5* bo i tak włączanie bedzie ręczne, a na full fis mam temperaturę. Głównie chodzi o to żeby nie dzialalo po tych 60 stopniach i jak silnik wyłączony. Zastanawiam się czy masy na przycisk nie zrobic tez po czujniku, żeby podświetlał się tylko jak może być włączone. Przycisk z Passata EHS jest idealny do tego i na nim robię.



qwerty01
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 94
Rejestracja: sob paź 06, 2018 09:41

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: qwerty01 » wt wrz 20, 2022 10:00

Zamontowałeś te PTC? Jak się spisuje?



michaf1994
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 278
Rejestracja: wt lut 21, 2017 20:36
Lokalizacja: Konin

Re: [MK4] montaż elektrycznej nagrzewnicy z35

Post autor: michaf1994 » śr wrz 21, 2022 08:54

qwerty01 pisze:
wt wrz 20, 2022 10:00
Zamontowałeś te PTC? Jak się spisuje?
Jeśli masz na myśli dogrzewacz, to tak. Zamontowałem, jeździłem prawie całą zimę i było ok - auto się szybciej dogrzewało. Na koniec zimy dorwałem webasto za grosze, więc zamieniłem dogrzewacz na webasto - zdecydowanie lepsza funkcjonalność, ale ile się namęczyłem żeby je odpalić to nie wspomnę - a to uszkodzony sterownik webasta, a to urwany króciec pompki, a to nieszczelny oring - wyszło ostatecznie 500zł za całość (+200zł za zegar z opcją diagnostyki - w zestawie miałem zwykły, a jak mi się zablokowało, to musiałem dokupić ten z opcją kasowania błędów) - warto było, ale jeszcze muszę dołożyć zawór blokujący paliwo, bo jak mi wężyk, który miał być do paliwa pękł, to uciekło trochę benzyny z baku.

Dogrzewacz wpakowałem do drugiego auta (2.0 benzyna również z alternatorem i aku z diesla) i tam też się sprawdza (auto ma gaz, więc szybciej się nagrzewa, szybciej przełącza i jest większa oszczędność) - jedna uwaga - w wersji silnika 16v (1.4, 1.6) jest inna średnica węża na wyjściu z silnika niż w wersjach 8v (1.6, 1.8, 2.0), czy w dieslach, dlatego warto wcześniej pomierzyć węże, które są obecnie i dokupić ewentualne redukcje i węże w odpowiednich rozmiarach - przy przekładaniu z 1.6 16v na 2.0 8v przez te średnice przekładałem to 3 weekendy, bo ciągle brakowało jakiejś łączki, a robiłem w soboty i wszystkie motoryzacyjne już były zamknięte po południu. - Koszt dogrzewacza wyszedł mnie około 100-150zł - ciężko mi to wszystko teraz policzyć, ale zdecydowanie taniej - minus taki, że działa tylko po odpaleniu, a webasto przygotowuje auto przed Twoim przyjściem do niego.



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości