Strona 1 z 7

Wymiana termostatu w D,TD,TDi 1Z, AFN pewnie tez w innych

: ndz maja 28, 2006 23:42
autor: BruceLee30
majac chwile i wymieniajac juz parokrotnie termostat postanowilem zrobic krotka i zwięzłą fotoporade dotychy ona na 100% silników TDi 1Z, AFN i TD AAZ i 1Y co do pozostalych to nie mam pojecia ;) Wymiana raczej tylko z kanału !!,
a wiec zaczynamy od odkrecenia w zbiorniczku wyrównawczym korka
Obrazek Obrazek
uważamy przy tym aby silnik byl juz wychłodzony, zabieramy sie za demontaż osłony pod silnikiem (jeżeli takową posiadamy) zaznaczone są sruby i strzałki wskazują miejsca pozostalch nakrętek od osłony
Obrazek
po zdemontowaniu osolony zobaczymy silnik z osprzętem, ale nas interesuje pompa wspomagania, odkrecamy przewód zamocowany na wsporniczku sruba m6 klucz nasadowy 10,
Obrazek
po odkreceniu sruby zabieramy sie za demontaż wspornika z pompą wspomagania
popuszczamy ew. odkrecamy śrubę zaznaczoną na foto (po lewej stronie, można przy tym od razu wymienić pasek na pompie wspomagania) do zaznaczonej sruby potrzebny bedzie klucz nasadowy 16 z grzechotka, obok tej sruby (po prawej) znajduje sie inna sruba ktorą nalezy odkrecić, do pozostałych klucz nasadowy 13 + (najlepiej) grzechotka + tzw przedłużka
Obrazek
zaznaczoną śrube poniżej należy popuścic ew. odkrecić
Obrazek
zaznaczone poniżej 2 śruby mocujące wspornik pompy wspomagania należy całkowicie odkrecić kulcz nasadowy 13 + przedłużka
Obrazek
po odkreceniu w/w śrub pompe mozna podwiesic na jakims drucie ew sznurku a powinno to wygladac mniej wiecej tak :
Obrazek
po zdemontowaniu pompy mamy juz "prawie" dostep do termostatu, pozostało tylko odkrecić tylko zaznaczone 2 śruby m6 (klucz nasadowy 10 + grzechotka z przedłużką) uwaga!! należy podstawic naczynie na wyciekający płyn,
Obrazek
po zdemontowaniu króćca mamy już dostęp do samego termostatu, termostat znajduje sie w obudowie pompy wodnej i wygląda to mniej wiecej tak :
Obrazek
mozemy teraz wyjąc oring i termostat
Obrazek
po wyjęciu termostatu montujemy nowy wraz z oringiem przykrecamy plastikowy kruciec,
montaż pompy wspomagania nie powinien sprawic wiekszych problemów, naciągamy odpowiednio pasek na pompie, zalewamy płyn chłodzący do maksymalnej wartosci w zbiorniczku wyrównawczym, zakrecamy korek, uruchamiamy silnik, nagrzewamy silnik do temp ok 90 stopni, sprawdzamy czy uk. chłodzenia jest szczelny , czy nie ma żadnych wycieków, uzupełniamu płyn chłodzący do prawidłowego wskazania na zbiorniczku wyrównawczym, montujemy osłone pod silnik. Pojemnośc całego układu chłodzenia to 5-5,5 litra.
Uwaga ! nie zalecam kupować termostatów firmy Vernet lub jakis made in Italy sa one bardzo awaryjne a nie kiedy sa juz niesprawe odrazu po zapłacenu w kasie sklepu,
swoją renomę mają termostaty firmy Whaler lub produkty orginalne.
Jeżeli ktoś ma jakies wątpliwości udzielę wszelkiej pomocy, czas wymiany to ok 1 h,

: pn maja 29, 2006 13:55
autor: cowboy
BruceLee30, Super fotoporada !!

Dotyczy ona także mk3 z silnikiem AFN !! - możesz to dopisać..

Mam tylko uwagę: czy po zalaniu nie powinnismy odpowietrzyć układu?

tzn nie zakręcamy korka tylko zagrzewamy silnik i włączamy ogrzewanie na full i wentylator na full ....

: pn maja 29, 2006 22:40
autor: BruceLee30
cowboy pisze:BruceLee30, Super fotoporada !!

Dotyczy ona także mk3 z silnikiem AFN !! - możesz to dopisać..

Mam tylko uwagę: czy po zalaniu nie powinnismy odpowietrzyć układu?

tzn nie zakręcamy korka tylko zagrzewamy silnik i włączamy ogrzewanie na full i wentylator na full ....
sprawny układ powinien sam sie odpowietrzyć wiec tylko zalanie układu, zagrzanie silnika i uzupelnienie płynu gdyz napewno trzeba bedzie uzupelnic. Korek należy zakrecic gdyż jest to uk. tzw cisnieniowy, i silnik w takim układzie szybciej sie nagrzeje do odp. temperatury i odpowietrzy.
mam nadzieje że komus to zaoszczędzi pare dyszek ;)

: śr lip 19, 2006 19:27
autor: Komas
to tylko niemcy moga wymyslic aby wymienic termostat tyle rozbierac, ja wymienialem wiatrak od hlodnicy i tez caly przod do rozbiurki

: śr lip 19, 2006 19:44
autor: BruceLee30
Komas pisze:to tylko niemcy moga wymyslic aby wymienic termostat tyle rozbierac, ja wymienialem wiatrak od hlodnicy i tez caly przod do rozbiurki
wymiana dla kogos kto juz to robil raptem 1 h roboty

: pt sie 11, 2006 20:55
autor: daaroo
prawie to smo co w mk2 1.8

tyle ze inna pompa wspomagania :P

: czw sie 24, 2006 23:42
autor: MaSa_Golf
Co do producenta termostatu - potwierdzam, Wahler jest bardzo dobry (w koncu niemiecki) a verneta to sobie mozna o kant d..y rozbic, wiem to z autopsji...

: sob lis 11, 2006 18:36
autor: Keff
Mam pytanie, w jaki sposób odkręcacie prawą śrubę z zdj.7. Dostęp do niej zasłania ten przewód biegnący podłużnie. Trzeba to jakoś odgiąć czy popuszczenie wcześniejszych śrub umożliwi lekkie odchylenie już pompy ? Całość daje się wykonać w miarę łatwo bo boje się czy te śruby nie będą zapieczone i ryzyko zerwania może nastąpić a tego bym nie chciał. Proszę o poradę.

: sob lis 11, 2006 20:16
autor: BruceLee30
przewod napewno sie podda (waska nasadka przegub katowy itp) a sruby wykonane sa z dobrego materialu (atestowane) nie powinno byc problemu z ich odkreceniem

: pn gru 18, 2006 15:10
autor: RobertP
cowboy pisze:Mam tylko uwagę: czy po zalaniu nie powinnismy odpowietrzyć układu?

tzn nie zakręcamy korka tylko zagrzewamy silnik i włączamy ogrzewanie na full i wentylator na full ....
Jak już napisał BruceLee30 układ jest samoodpowietrzający
ja jednak z doświadczenia własnego robię coś takiego jak właśniue piszesz
(bez włączania wentylatorów, zostawiam tylko okręcony korek, zagrzewam go
w kilkanaście minut, studzi się i dolewam wtedy płynu ile trzeba)
ogólenie mam wrażenie że jakby te odpowietrzanie szybciej sie robiło,
nie licząc czasów oczekiwania na nagrzanie i ochłodzenie silnika ... :bigok: :smoke:

: pn gru 18, 2006 15:27
autor: MaSa_Golf
Komas pisze:to tylko niemcy moga wymyslic aby wymienic termostat tyle rozbierac, ja wymienialem wiatrak od hlodnicy i tez caly przod do rozbiurki
To modl sie zebys nie musial wymieniac pompy wody :P tam jest dopiero mnostwo rozbierania, kombinowania itp... przynajmniej w JP :P

: pn gru 18, 2006 18:52
autor: Komas
na 4 zdjeciu widac ci skrzynie. ta srubka zardzewiala z bialym nalotem to jest kontrolna do oleju w skrzyni? Gdzie sie wlewa olej do skrzyni na dniach bede wymieniac silnikowy i chce przy okazji skontrolowac przekladniowy

: pn gru 18, 2006 20:07
autor: BruceLee30
to ten korek kontrolno-wlewowy