Jako że staram się nią o wjazdówkę na vagnysę będzie trochę lania wody, ale jedziemy
![pub :pub:](./images/smilies/pub.gif)
Co nam będzie potrzebne
Klucz nasadowy 10, klucz nasadowy 15, młotek x2, śruba m8x100, dwie rurki ok 60 i 40cm,
kompan, coś na schłodzenie gardełka.
![Obrazek](http://images64.fotosik.pl/1041/44cfc5f6b088d67bm.jpg)
![Obrazek](http://images63.fotosik.pl/1040/a9c0c345dcb5cfd1m.jpg)
Nowy zawias drzwi
OE: VW 321 831 403 - sztuk adekwatnie do zużycia bądź zasobności portfela 1-4szt.
koszt 29,60zł/szt
Sworzeń zawiasu
OE: VW 321 831 421 sztuk 1-4
koszt 5,51zł/szt.
Trzpień zamka
OE: 357837034 321837034B 321837034C
koszt 2,50/szt sztuk 2
punkt 1 Tsssssyt
![grin :grin:](./images/smilies/grin.gif)
![Obrazek](http://images64.fotosik.pl/1041/297b4241fa022bdfm.jpg)
no więc tak zaczynamy od rozbierania drzwi, tj,
Dwie śrubki na krzyżak po prawej stronie i dwie symetrycznie po lewej.
![Obrazek](http://images62.fotosik.pl/1042/79ac7ff3824b422bm.jpg)
dwie śrubki na większy krzyżak pod rączką drzwi.
Odpinamy głośnik, ewentualnie jak mamy to korbę szyb, plastyk w okół klamki przesuwamy i zeskoczy, odkręcamy rygielek drzwi i możemy ściągać tapicerkę, ściągamy unosząc ją do góry i ciągnąc do siebie.
Następnie rozpinamy bądź też tniemy kable, zależnie co mamy na wyposażeniu i co nam będzie łatwiej później pozłączać.
W moim przypadku przewód z głośników po prostu odpiąłem, tak samo wtyczkę silniczka szyb czy wtyczki centralnego zamka, reszta jak np. podgrzewanie lusterek była cięta.
Dla bezpieczeństwa mozna również wyciągnąć szybę, aby wibracje i uderzenia nie zbiły jej.
W tym miejscu wypadało by też sobie przygotować miejsce w którym będziemy odprawiać ten rytuał. Jak na zdjęciu widzimy dałem dwie opony karton, i możemy się pokusić o przykrycie wszystkiego kawałkiem szmaty.
![Obrazek](http://images63.fotosik.pl/1040/f844b3837d418d53m.jpg)
Koniec wstępu, przechodzimy do meritum.
![bigok :bigok:](./images/smilies/bigok.gif)
Kompan trzyma drzwi a my odkręcamy nasadką śruby trzymające zawias i śrubę ogranicznika
![Obrazek](http://images62.fotosik.pl/1042/be75da1803c3f29dm.jpg)
Następnie po zdjęciu przechodzimy na wcześniej przygotowany "stół".
Będziemy wybijać zawiasy, i teraz tu wskazówka, Jako że sworznie drzwi z jednej strony mają frezy, wybijane są tylko w kierunku z której są nacięte. Teoretycznie sworzeń w gornym zawiasie wychodzi w dół zaś sworzeń górnego zawiasu w górę.
z tym że jak sam mogłem się przekonać zdarzają się wyjątki, mianowicie u drzwi kierowcy dolny sworzeń wychodził zgodnie z zasadą, zaś już u pasażera odwrotnie.
Teraz jak rozpoznać w którą stronę wybijać sworzeń? Musimy oczyścić sworznie z farby tak by szło dostrzec frezy, farba doskonale je maskuje, użyjemy do tego celu szczotki drucianej wkręcanej do wkrętarki aku. Jeżeli nie widać ich z żadnej strony albo nie jesteśmy tego pewni należy zacząć wybijanie w dół, gdy zauważymy że sworzeń przesunął się a mimo to nadal nie widzimy frezów to znak że wybijamy w złą stronę.
![Obrazek](http://images64.fotosik.pl/1041/a2d500d09d91994bm.jpg)
Aby wybić sworzeń koniecznie musimy podeprzeć czymś cały zawias, aby najzwyczajniej nam nie uleciał. Są różne szkoły, albo zapieramy się o imadło bądź też imadłem próbujemy wycisnąć sworzeń, bądź metodą którą tu zaprezentuję tj. podparcie rurką.
Zatem zacznimy od bardziej zdezelowanej strony którą jest strona dolna, w tym celu odwracamy drzwi do góry nogami, bierzemy rurkę 60cm podstawiamy pod zawias i napieramy młotkiem w sworzeń, po kilku uderzeniach i zaobserwowaniu przesunięcia sworznia upewniamy się że po stronie wybijanej widać frezy, jeżeli nie- odwracamy ponieważ napieramy w złą stronę.
![Obrazek](http://images64.fotosik.pl/1041/de710d7dd84da21em.jpg)
Skoro wychodzi że odwracamy to dajemy drzwi normalnie przykładamy pod zawias krótszą rurkę i znów napieramy na sworzeń.
W chwili gdy sworzeń schował się, wybijanie kontynuujemy poprzez śrubę m8x100 - wchodzi idealnie.
Gdyby przeszkadzał nam ogranicznik możemy go odkręcić - dwie śruby na klucz 10.
![Obrazek](http://images61.fotosik.pl/1040/c2f26f6e0b5eacd2m.jpg)
![Obrazek](http://images64.fotosik.pl/1041/2273fb8d074165c8m.jpg)
![Obrazek](http://images65.fotosik.pl/1042/533d8197452f3d2em.jpg)
![Obrazek](http://images62.fotosik.pl/1042/2a384088f3d0c5d4m.jpg)
I oto objawia nam się powód całego zamieszania:
![Obrazek](http://images62.fotosik.pl/1042/3bab10e083b76c36m.jpg)
![Obrazek](http://images63.fotosik.pl/1040/a36413e3625d8cdfm.jpg)
![Obrazek](http://images65.fotosik.pl/1042/a2b3b309cd37bcffm.jpg)
Odwracamy drzwi, zakładając nowy sworzeń postępujemy odwrotnie jak dotychczas pamiętając że kto nie smaruje ten nie jedzie
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Obrazek](http://images62.fotosik.pl/1042/27bf261113052cd5m.jpg)
![Obrazek](http://images62.fotosik.pl/1042/7fd41c57ca68f981m.jpg)
![Obrazek](http://images61.fotosik.pl/1040/410a089c76351649m.jpg)
Jeżeli martwimy się o swojego cela dobrze jest dać sobie karton między młotek/śrubę a blachę drzwi
z kolejnymi zawiasami postępujemy jak dotychczas, po wymianie zakładamy drzwi, jedna osoba przystawia je do karoserii pojazdu druga przykręca śrubę, łączymy kable, zakładamy tapicerkę. i wszystkie elementy np głośnik.
![Obrazek](http://images65.fotosik.pl/1042/98743f6c0823659em.jpg)
Po złożeniu wszystkiego i osiągnięciu przez drzwi pełnej swojej wagi pozostaje jeszcze jedna kwestia, mianowicie regulacji.
![Obrazek](http://images62.fotosik.pl/1042/273a84aaa358429am.jpg)
![Obrazek](http://images61.fotosik.pl/1040/fb72018c9ea71bfam.jpg)
Regulacji dokonujemy na trzpieniu drzwi. Można nim osiągnąć imponujące efekty
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Regulujemy metodą prób i błędów, popuszczając trzpień kluczem 15, przesuwając go lekkim klupnięciem młotka np w dół i tył i dokręcając.
Metoda ta ma to do siebie ze gdy osiągniemy zadowalający nas efekt mówimy sobie:
O! mogło by tak być ale spróbuję jeszczę trochę! -po tych słowach często jest tylko gorzej i znów podejmujemy próby regulacji by chociaż osiągnąć efekt z przed chwili. Suma sumarum jest możliwe idealne doregulowanie, jednak wymaga to wielu prób.