Sterowanie VNT za pomocą uC

Forum o modyfikacjach wszystkich silników TD.Turbiny, pompy, wydechy i wszystko na te tematy

Moderatorzy: Michał_1977, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

tygrxek
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 41
Rejestracja: sob lis 20, 2010 19:56
Lokalizacja: Olsztyn

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: tygrxek » wt lip 24, 2012 21:42

Podbijam pytanie marcinasa
Ile cale to sterowanie was wyszlo Q-mac?



Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » śr lip 25, 2012 09:55

Wygraliście :P

W ramach testów został już zamontowany testowy potencjometr (o wysokiej liniowości) :bigok: . Będzie działał jako dzielnik napięcia, w rozdzielczości na początek 5 punktów. Teraz będzie trzeba tylko podopisywać zależności, i jak będzie potrzeba zwiększyć rozdzielczość (np 10 punktów).

tygrxek, Jak pisałem sama płytka sterująca to koszt elementów ok. 20-30 zł do tego MAP Sensor i N75 w zależności jak wyrwiesz na alledrogo. Do tego kable, obudowa. Ale eto jest DIY więc o to się dba we własnym zakresie i pomyśle.ObrazekObrazek



Awatar użytkownika
marcinas1983
VW Baron
VW Baron
Posty: 3413
Rejestracja: pn lip 24, 2006 19:56
Lokalizacja: Poznań/Mrowino
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: marcinas1983 » śr lip 25, 2012 10:13

Q_mac, dzięki temu powinniście lepiej zgrać doładowanie z wciśniętym pedałem gazu :helm: . Spróbujecie zrobić tak, żeby jadąc ze stałą prędkością doładowanie było znikome?? To na pewno zmniejszy spalanie na trasie :helm: .


http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=255554&p=3049586#p3049586

Obrazek

Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » śr lip 25, 2012 10:20

Moc mocą, ale wąż w kieszeni też jest :P Mniejsze spalania (wolnieszy wydech) to jedno z głównych założeń projektu. Będziemy się starać utrzymać takie ciśnienie, żeby auto miało siłę jechać stałą prędkością, jak mu wystarczy 0 to tyle będzie

edit:

No i kicha, prace nad VNT wstrzymane na dłuższy okres czasu :grrr: Kolega jechał sobie spokojnie do roboty i w połowie drogi wyjechał mu bus... Z wstępnych oględzin intercooler wygięty, chłodnica strzeliła (filtr olejowy się w nią wbił), przygięta podłużnica, maska i błotnik do wymiany, zderzak i pas przedni :banghead:

Najgorsze jest to, że auto było zrobione na TIP TOP (zrobione hamulce-nowe tarcze, bębny, po regeneracji belki, wtryski, pompa po ustawieniu, konserwacji podwozia, elektryka w ładzie, układ paliwowy, pożegnana rudzia, itd...) :rozpacz:



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » śr lip 25, 2012 14:53

Q_mac, szkoda bo mogło być ciekawie. Mam dwa potencjometry od Land Rovera, takie jak marcinas1983 pokazał. Gdybyś potrzebował, to chętnie Ci pożyczę jeden z nich do testów :bigok:

Mam zamiar założyć do swojego M-TDI VNT gt2052v i chętnie bym skorzystał z Twojego urządzenia do wysterowania turbiny.
Ostatnio zmieniony śr lip 25, 2012 15:13 przez Orzeł_01, łącznie zmieniany 2 razy.


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » śr lip 25, 2012 15:04

Nie tytułuje tego jako swojego ;) Sam bym się pobawił z VNT ale na razie brak kasy na takie zabawy no i silnik też nie jest igła (częstuje się olejem, poważnie ma przyrysowaną gładź 3 garka i dziwnie stuka nie wiadomo czemu).

Gdyby układ był dopracowany chętnie wykonamy kolejny na testy :bigok:



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » śr lip 25, 2012 15:13

Jak chcecie rozwiązać sposób strojenia mapy - chodzi mi o sposób komunikacji z uC. Będzie programowane za pomocą "interfejsu" przez który będzie można komunikować się z uC za pomocą laptopa, czy np. Za pomocą programatora eprom?


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » śr lip 25, 2012 15:22

Obecnie jest złącze do programowania i wszystko się odbywa za pomocą programatora eeprom. Najpierw nanoszone są poprawki w programie, później kompilacja i za pomocą programatora wrzuca się do procka. Aplikacja na laptopa to spore wyzwanie, być może do ogarnięcia, pytanie czy ma to sens. I tak trzeba by zbudować do tego interfejs, a tak można wykorzystać programator (tani w budowie) i za pomocą foto porad samemu sobie poprawiać.



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » śr lip 25, 2012 16:14

Podoba mi się te rozwiązanie, jest proste i nie przekombinowane :-)

Q_mac pisze:Gdyby układ był dopracowany chętnie wykonamy kolejny na testy :bigok:
Jestem bardzo zainteresowany. Moje VNT jest po regeneracji i czeka na montaż:-) Problemem było właśnie sterowanie, bo mechaniczne sterowanie pozostawia wiele do życzenia. Myślą że ten uC pozwoli w pełni wykorzystać zalety VNT :D

Kolega z innego forum zaproponował mi urządzenie Peggy Beck, które miało ogarnąć sterowanie VNT na podstawie mapy, wykorzystując sygnał z czujnika obrotów wału i map sensora. Problemem była wysoka cena, a i tak nie wykorzystałbym większości funkcji tego urządzenia, więc po co przepłacać.


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

arwam

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: arwam » śr lip 25, 2012 20:22

Orzeł_01, a próbowałeś mojego wynalazku. też jest prosty w budowie i można go z jeszcze tańszym kosztem zbudować z czesci dostępnych na każdym złomie. no może po za szprychą od Rometa.... :jezor: :jezor:



Awatar użytkownika
Orzeł_01
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 299
Rejestracja: sob sie 07, 2010 11:12
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Orzeł_01 » czw lip 26, 2012 15:41

arwam, Widziałem opis :-) Też ciekawe rozwiązanie, ale sterowanie z mapy bardziej mnie urządza, bo można zmieniać parametry bez konieczności wprowadzania zmian mechanicznych urządzenia :-)


Golf mk2 "PANZERWAGEN" Off-Road Swap SYNCRO - http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 3#p6148733" onclick="window.open(this.href);return false;.
Audi 80 B4 1,9 M-TDI 1Z

arwam

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: arwam » czw lip 26, 2012 17:33

Orzeł_01 pisze:arwam, Widziałem opis Też ciekawe rozwiązanie, ale sterowanie z mapy bardziej mnie urządza, bo można zmieniać parametry bez konieczności wprowadzania zmian mechanicznych urządzenia

nie ma takiej potrrzeby. regulujesz bądź nakrętkami bądź przekładasz linkę w inny otwór na jednej lub drugiej dźwigni.


każde skuteczne rozwiązanie jest dobre. to które kolega przedstawił ma tą konkretną zaletę ze można dokładnie kontrolować ciśnienie dołdowania w zależności od obrotów również przy gazie w podłodze.
to samo mozna uzyskać za pomocą wydłużenia sztangi w moim rozwiązaniu. i po dniu dzisiejszym stwierdziłem że musze swojemu rumakowi turbo-dieslowskiemu ująć paliwa przy pełnym doładowaniu bo nie daje się kontrolować na suchej nawierzchni nawet na trójce jak tylko turbo dmuchnie, podejrzewam że na czwórce też by było ciekawie gdyby nie ślizgające sprzęgło.

także narazie chyba wrzucę pod boostpin podkładkę z SB a i ewentualnie zmiejszę dołdowanie, do czasu aż auto będzie sie odbijać z czterech butów...
bo to średnia przyjemnośc jak zaczynasz wyprzedzać i nagle zamiast skupiać sie na zakończeniu manerwu to zaczynasz się zmagać o to żeby się na drodze utrzymać...



Q_mac
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 730
Rejestracja: czw wrz 17, 2009 10:14
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: Q_mac » czw lip 26, 2012 21:34

Ale mimo wszystko nie uzyskasz takiego przebiegu doładowania jak przy elektronice. Tu nawet sobie możesz wypłaszczyć moment od 2500 do 4000 np. (o ile masz dostęp do hamowni). Uniknąć zrywów momentu, ograniczyć ciśnienie u samej góry itd.



arwam

Sterowanie VNT za pomocą uC

Post autor: arwam » czw lip 26, 2012 22:32

Q_mac, nie mówię że nie, ale nie kazdy ma zdolności w dziedzinie elektroniki i budowy podobnych układów a potem jeszcze programowanie.
twój układ jest bardziej skomplikowany ale i lepszy, za to mój łatwiejszy dla przeciętnego majsterkowicza do wykonania a także koszty jego wykonania są banalne.



ODPOWIEDZ

Wróć do „TD”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości