"Mała uwaga ogólna" by ditomek

Sprzęt audio do Naszych aut i wszystko co z nim związane.

Moderatorzy: dan124, powalla, VIP

Awatar użytkownika
k3fir
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 2058
Rejestracja: pt paź 08, 2004 22:24
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

"Mała uwaga ogólna" by ditomek

Post autor: k3fir » czw mar 03, 2005 22:36

fajnie napisane wiec przyklejone, wiecej ludzi to tu znajdzie ;)
niech moc bedzie z wami.... :satan:

ditomek pisze:Mała uwaga ogólna.
Oprócz tego ze budującym wszelkie skrzynie (subwoofery) gorąco polecam stronę http://www.diyaudio.pl" onclick="window.open(this.href);return false; to pozwolę sobie na mały wykład:-)
Kupując głosniki (jakiekolwiek) nie podchodzmy do parametru opisującego moc jak do jedynej miarodajnej informacji na temat jego brzmienia.
"Kupiłem głosnik 200W" - to typowo dresiarskie podejście do sprawy.
Dlaczego?
Wzmacniacz z radia (konfig mostkowy - czy wiekszosc urządzeń na rynku) dysponuje realną mocą na poziomie około 20W.
Co zatem otrzymamy podączając na przemian głosnik 100 i 150 watowy?
Inteligentni wiedzą, dresom odpowiem: NIC.
Co zatem decyduje o (opróćz mocy wzmacniacza) o tym jak głosno mozna słuchać? Tym parametrem jest efektywność. Zalezy ona przede wszystkim od powierzchni membrany. Ważny jest także SPL (jakie cisnienie akustyczne jest w stanie dostarczyć głośnik), wytrzymałość mocowa czyli ile mocy bez uszkodzenia sie moze przyjąc głosnik i inne .
Bezfirmowe głosniki o których najwiecej jest na tym forum zwykle mają podany zakres przetwarzania (bez opisanego sposobu pomiaru i spadkach na krańcach harakterystyk) i najważniejsze MOC
Osobiście unikam tego typu głosników bo skoro producent sam nie zna parametrów produkowanych przez siebie głosników to świadczy to negatywnie o samym produkcie.
Byc moze nie jest zapewniony rezim technologiczny i duzy rozut parametrów skutecznie utrudnia ich katalogowanie.
Niemniej jednak przy projektowaniu skrzyni basowej czyli subwoofera potrzebujemy duzo innych parametrów głosnika. I zeby było śmieszniej ani moc, ani pasmo przenoszenia, ani wymiary, nie są nam potrzebne:)
To co jest potrzebne przy budowie subwoofera to parametry T-S głośnika.
Należa do nich:
Fs - czestotliwośc rezonansowa głosnika,
Vas - objętość zastępcza,
Qts, Qms, Qes - dobroć całkowitam, mechanicza, elektryczna.
Dopiero posiadając te parametry mozna przy pomocy odpowiednich programów (BassBox, Win ISD) obliczyć wymiary skrzynki (litraż) i wymiary otworu dl aobudowy bassreflex.
Ile z tanich głosników (na Allegro) są oznaczone czymś więcej niz tylko mocą?
Ilu sprzedawców wciskalo wam głosniki na zasadzie "kup Pan ten bo ma 200W"?
Oczywiście Głosnik o nieznanych parametrach nadaje sie do uzycia ale tutaj pozostaje tylko eksperymentowanie lub samodzielne zmierzenie jego parametrów co nie jest rzecza prostą i wymaga odpowiedniej wiedzy i zaplecza technicznego.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony ndz paź 15, 2006 23:58 przez k3fir, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Maiki X
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 103
Rejestracja: śr lut 15, 2006 19:54
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Post autor: Maiki X » czw lut 23, 2006 22:02

Dobre widac koles zna sie na rzeczy Respect for Him!!! :bigok:


Best Life is VW drive!!!! :satan:

fuldi
Forum Master
Forum Master
Posty: 1313
Rejestracja: ndz kwie 09, 2006 20:46
Lokalizacja: Leszno
Kontakt:

Post autor: fuldi » ndz sie 27, 2006 16:42

k3fir pisze:gorąco polecam stronę www.diyaudio.pl

Dokladnie na tej stronce jest duzo ciekawych rzeczy i forum na ktorym sa madrzy ludzie od tych spraw :) rowniez polecam !



Awatar użytkownika
GRZANA
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5822
Rejestracja: czw maja 11, 2006 22:37
Lokalizacja: Wawa/EOP
Kontakt:

Post autor: GRZANA » śr paź 11, 2006 16:34

Moze ktos wreszcie sie czegos nauczy bo juz mam dosc ludzi ktorzy kupili buszmen i firsta i mowia ze to jest najlepsze co mogli spotkac itp... a jeszcze wsadza to w tube i podepna pod radio....


[b][url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=2116873#2116873]MÓJ MKII ABF[/url] 149,0KM@6234,0rpm 183,6Nm@4411,0rpm :) - nowe foty, nowe mody str.23

SPRZEDAM SKRZYNIE CDA OD ABFa - 667069878[/b]

ditomek
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 614
Rejestracja: pt paź 08, 2004 09:41
Lokalizacja: dolny śląsk

Post autor: ditomek » czw paź 12, 2006 10:21

Ja osobiście cały czas zastanawiam sie co jest złego w tubach.
Wszyscy wiemy, ze prawdziwa tuba to ...
Tuba do samochodu z ta prawdziwą ma niewiele wspólnego. Mino to dalej będę używał tego skrótu myslowego.
A więc co powoduje że taka "tuba" nie nadaje się do auta?
Kształt?
Materiał?
Co?

Jeśli chodzi o kształt to trzeba powiedzić ze akustycznie jest on raczej obojętny. Jeśli tylko wewnętrzna pojemnośc zgadza się z tą obliczoną to jest OK. Wg mnie sam kształt walca sprawia, że można zrezygnować z częsci wmocnień.
Tutaj może pojawić się pułapka: długość tuby.
Ale inteligentny konstruktor zaraz przypomni sobie wzór na czestotliwość rezonansową i będzie wiedział jakich wymiarów nie może przekroczyć. W przypadku wielościanów problem jest ignorowany bo rzadko wystepuje. Przy okazji wspomnienia wzoru na fr warto obalić mit ukośnej ścianki walczączej z falami stojącymi. Owszem jej obecność pomaga ale w lepszym zagospodarowaniu miejsca w bagażniku. jak wiadomo fotele tworzą kąt w który wpasuje sie właśnie ta skośna ścianka.

Materiał z jakiego wykonana jest tuba w większości przypadków przypomina tekturę. I to może być problemem. Tutał trzba włąściwie ocenić materiał bo może się okazać ze mylnie oceniamy jego właściwości akustyczne.

Co w takim razie powoduje, że "tuby" są tak znienawidzone? Pomijająć sam materiał z którego sa wykonane to chyba głownie przesądy.



Awatar użytkownika
Kubus20
VW Baron
VW Baron
Posty: 3221
Rejestracja: sob lut 12, 2005 14:10
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Kubus20 » czw paź 12, 2006 11:32

ditomek pisze:Co w takim razie powoduje, że "tuby" są tak znienawidzone? Pomijająć sam materiał z którego sa wykonane to chyba głownie przesądy.
No wałśnie przede wszystkim ten materiał, z którego tuby sa wykonywane, czyli prasowany papier. Zbudowanie tuby z drewna, czy mdf'u byłoby trudne i wydaje mi się bardziej kosztowne.



ditomek
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 614
Rejestracja: pt paź 08, 2004 09:41
Lokalizacja: dolny śląsk

Post autor: ditomek » czw paź 12, 2006 11:50

No ale prasowany papier ma większa gęstośc niz mdf.



Awatar użytkownika
Kubus20
VW Baron
VW Baron
Posty: 3221
Rejestracja: sob lut 12, 2005 14:10
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Kubus20 » czw paź 12, 2006 12:00

MDF to nie sprasowane wióry, tylko sprasowany pył, odpad od drewna, więc myślę, że jest gestszy jednak od prasowanego papieru.

Przy dobieraniu materiału do budowy skrzyni, najważniejsza jest chyba częstotliwość rezonansowa tego materiału. Mdf ma częstotliwość rezonansową na poziomie 14Hz , a wiórówka na poziomie mniej więcej 300Hz i da się to usłyszeć.
Nie uwierzę również w to, że sprasowany papier ma większą gęstość niż mdf.
Weż płytę mdf o grubości 25mm i takiej samej grubości sprawsowany papier i ciekawe co szybciej złamiesz.

Sam kiedyś zastanawiałem się dlaczego Mdf, a nie wiórówka, a przecież wiórówka tańsza. No i kupiłem i wiórówkę i MDF. Po porównaniu tych materiałów mogę powiedzieć, że nigdy więcej wiórówki. Wiórówka kruszy się, jest duzo bardziej łamliwa, poza tym duzo bardziej problematyczna w obróbce.



ditomek
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 614
Rejestracja: pt paź 08, 2004 09:41
Lokalizacja: dolny śląsk

Post autor: ditomek » czw paź 12, 2006 12:15

Kubus20, biję się w piersi czasto mówiąc mdf mam na myśli worówkę. To mój błąd. Reszta bez zmian.
Osobiście wszelkie zestawy głosnikowe tworzę w oparciu o płyte worową i nie nie mam z nią jak do tej pory złych doświadczeń.
Pozdrawiam



Awatar użytkownika
Kubus20
VW Baron
VW Baron
Posty: 3221
Rejestracja: sob lut 12, 2005 14:10
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Kubus20 » czw paź 12, 2006 12:33

ditomek, a próbowałeś zaokrąglić rogi obudowy z wiórówki :panna: masakra.
Z mdf'u wychodzi gładzutko i bezproblemowo. Dodatkowo MDF jest duzo odporniejszy na obtłuczenia co ardzo przydaje się jeśli chodzi o suby w bagażnikach samochodowych.
ditomek pisze:Osobiście wszelkie zestawy głosnikowe tworzę w oparciu o płyte worową i nie nie mam z nią jak do tej pory złych doświadczeń.
Więc tak jak mówię zależy co i do jakich zastosowań. jeżeli robisz monitorki to nie potrzeba Ci niewiadomo jakiej sztywnej obudowy. Poza tym często takie kolumny dje się w fornir, okleinę itd. co zabezpiecza wiórówkę.
Tak samo jest z subami do domu.

Ale w samochodzie sprawa ma się trochę inaczej.

P.S. Dobra dyskusja się wywiązała, taka odskocznia od wiecznych tematów w stylu jakie radio itp.
Pozdrawiam :pub:



ditomek
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 614
Rejestracja: pt paź 08, 2004 09:41
Lokalizacja: dolny śląsk

Post autor: ditomek » czw paź 12, 2006 12:54

Także się ciszę ze mozna pogadać o czyms sensownym.
Pozdrawiam



snowak
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 292
Rejestracja: wt maja 02, 2006 16:13
Lokalizacja: z drogi

Post autor: snowak » śr gru 13, 2006 00:35

Nie wiem czy ktos z was widzial linie do produkcji MDF'u (np. w Kronopolu). Z 60 cm warstwy pyłu wychodzi płyta np. 18mm. Wierzcie mi ze prasa zgniecie wszystko - zdarza się ze i człowieka .... Od MDF'u gęstszy jest HDF.

Zalety:
Wiórówka - przede wszystkim cena
MDF - dość duża sztywność i niski rezonans, przy akceptowalnej wadze i cenie.
Obydwa bardzo łatwe w obróbce, ale bez szpachli ani rusz. Na upartego można ubytki np. wiórówki uzupełnić matą szklaną i żywicą, i na to szpachel.

Oba mareriały strasznie nie lubią wilgoci (i nie wyglądają za ładnie aby pozostawić je bez wykończenia fornirem, lakierem czy kocykiem :bigok: ).

W masowej produkcji liczą się przede wszystkim koszty (wiórówka, płyta pilśniowa) i makijaż (okleina, lakier, plastikowy fornir) - za dobrze wykonane rzeczy trzeba zapłacić albo robić samemu i się przy tym dobrze bawić :okej: .


[img]http://img143.imageshack.us/img143/508/mylubuskaer5.jpg[/img]

Awatar użytkownika
Gruby_malbork
Forum Master
Forum Master
Posty: 1156
Rejestracja: śr lut 14, 2007 23:23
Lokalizacja: Malbork
Kontakt:

Post autor: Gruby_malbork » czw sie 02, 2007 14:49

ditomek pisze:A więc co powoduje że taka "tuba" nie nadaje się do auta?
...czytalem material na jakiejs stronie ze tuba nie wydaje bassu tylko huuuuuk.
Czysty i głęboki bass daje skrzynia bassowa ;)
Tuby nigdy nie mialem wiec trudno jest mi porownac, pisze tyklo to co znalazlem.
pozdrovwienia ;)


Obrazek
VAG Nowy Staw '10, '11, '12, Vw Mania '07,'08,'09,'10,'11,'12

Awatar użytkownika
pucek007
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 421
Rejestracja: ndz kwie 09, 2006 22:34
Lokalizacja: SZY(Węgierska Górka)
Auto: Audi a6 c7

Post autor: pucek007 » sob gru 27, 2008 08:27

Ja mam tube jbl i bardzo ladnie mi gra moze sie nie znam i nie umiem docenic dzwieku ale jestem zadowolony



ODPOWIEDZ

Wróć do „Car Audio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości