arwam, dzisiaj próbowałem gwiazdką i nic, jutro będę miał splina to jeszcze spróbuje - jak nie wypali to uderzam do Ciebie z tą uszczelką jak jeszcze sie piszesz
bradley pisze:Stojac przed samochodem to byla to 3 od lewej... zbieg okolicznosci?
i to śruba z najgorszym dostępem
może od temp. złapała korozja (najbliżej kolektora/turbo) i wychodzą takie wianki
[ Dodano: 07 Wrz 2009 19:27 ]
Uszczelka w końcu została zamontowana, pomógł większy splin zabity młotkiem po wcześniejszym odkręceniu turbo, dzięki wszystkim za porady.
uszczelka wydaje się być trafiona, ale do rzeczy:
Uszczelkę przykręcałem dwa razy, po pierwszym demontażu pojawił się na niej delikatny rant/wgniecenie, uszczelka nie uległa deformacji(oprócz tego rantu) ani żadnych przypaleń, nadtopień itp. W sumie na uszczelce przjechałem ok. 150 km, przy max. doładowaniu 1,2 bar, uszczelka dalej trzyma ciśnienie, w ramach testów mogę zwiększyć ciśnienie do ok. 1,4 -1,5 bar.
Kolejna sprawa to izolacja kolektora, w tym momencie u siebie nie jestem w stanie dokładnie przetestować, mój IC od dłuższego czasu leży w garażu, więc po trasie kolektor jest tej temp co sprężarka. Zrobiłem mały test nagrzewałem silnik na wolnych obrotach, przy temp płynu ok. 90 kolektor był letni, dopóki sprężarka się nie zagrzała i wpompowała gorące powietrze do kolektora.
Przy już rozgrzanym kolektorze sprawdziłem temp. samej uszczelki (na rogu kawałek wystaje spoza obrys kolektora), uszczelka była letnia – dało się ją bez problemu dotknąć palcem.
Najlepszy test byłby w aucie z wdajnym IC
Do przykręcenia kolektora dałem śruby o 3 [mm] dłuższe od poprzednich czyli 50 [mm], gwint M8x1,25, bez kucza dynamometrycznego, małą grzechotką bez mocnego dokręcania, od środka na zewnątrz w kilku etapach.
Kilka danych o uszczelce;
Uszczelka została wykonana z jednej z odmian teflonu, przy pomocy frezarki numerycznej CNC
Twardośc ok. 60HB
Temp topnienia ok. 330 st. dla pracy ciągłej ok. 270st
Przewodność cieplna ok. 0,25 [W/m*K], dla porównania stop aluminium ALSi ok. 160 [W/m*K], a żeliwo szare ok. 50 [W/m*K]
Jest odporny na działanie olejów spalin i innych płynów w naszych silnikach, również na promienie uv (nie starzeje się)
Pod uwage brałem jeszcze dwa inne materiały, o podobnej przewodności ale dużo niższej temp. topnienia (coś ponad 100 st), w pobliżu kolektora wydechowego wydaje mi się że mogły by popłynąć,
Znalazłem jeszcze jeden materiał ale tylko pod nazwą handlową (jeszcze niedostępny w Polsce) dosyć niedrogi jeszcze mniejsza przewodność w porównaniu z teflonem, i wyższa temp. topnienia, tylko mało plastyczny (małe rm i duże HB), trzeba byłoby stosować dodatkowe uszczelki itp
Jak są chetni to mogę wykonać jeszcze kilka lub więcej takich uszczelek, ew. do innego silnika, uszczelka pasuje do starszych 1,6/1,9 TD przez tdi VP aż do tdi PD typu arl asz, co do benzyn to nie wiem
Z mojej strony tyle, jak są jakieś sugestie to śmiało