problem dotyczy Octavi III ale myslę, że właścicieli Golfa VII oraz innych aut wyposażonych w Haldex V gen. też może zainteresować. Na ten moment problem nie jest rozwiązany. Pytania będą na końcu.
Mianowicie w mojej O III kombi 2.0 TDI 4x4 2014 r. 261 tys. km przebiegu nie działa napęd 4 motion, (w ogóle nie działa tył) VCDS wypluł:
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_5baafc0e17564495df21ba6f52eeb1.jpg)
Poszukiwania w polskim internecie nie pomogły, interpretację błędu C1112 04 [009] znalazłem na rosyjskiej stronie. Z pomocą przyszedł google transtator. Prawdopodobną winę ponosiło brudne sitko. Zaopatrzyłem się olej z ASO (240zł) i przystąpiłem do wymiany oleju i wyczyszczenia pompy.
Do dzieła!
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_2d1335a2c228c5e46ee4be22c8b8.jpg)
Lokalizujemy korek kontrolny i spustowy, oczyszczamy powierzchnię, popuszczamy śruby.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_3dd3714ca2e4a6763a8befbcab4.jpg)
Odkręcamy sterownik i wypinamy wtyczki.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_ee0dc93ad9be4578adb0e354d143816.jpg)
Kabel od pompy najlepiej od razu wypiąć (2 mocowania) i przepchnąć na drugą stronę wału, żeby nie bawić się jak będzie odkręcona pompa i będzie kapał olej z gniazda.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_773b570501720750dea8ba924ca.jpg)
Odkręcamy pompę - tylko te śruby na 6-kąt, (2 sztuki). Ogólnie są 4 ale te które są tylko na torx służą do odkręcenia stojana, można później sobie odkręcić żeby obejrzeć stan szczotek i komutatora.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_9ece332ff1f68fdb4e247ebe921d61.jpg)
Odkręcamy korki i spuszczamy olej. Podczas jak cieknie, wyciągamy pompę. Pomogłem sobie drewnianym klockiem i młotkiem, żeby ją ruszyć (w tle moja druga bryka, puki co wygrywa w kwestii bezawaryjności).
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_a2d82873c5df14434809c1a17a55e3.jpg)
Wyciągnięta pompa i gniazdo. Widać, że ASO chyba nigdy tu nie zaglądało.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_37dc0c61a9ea2a7693ca810b0f4cdd.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_913340c086c27230435d223babc622.jpg)
Pompa po odkręceniu stojana i sam stojan. W środku trochę syfu od zużytych szczotek.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_e747d81bd0ffacedfe9fe8bc226.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_a66bc362d81f16169ddb58686a9ae8.jpg)
Po odkręceniu sitka i jednej dodatkowej śruby (torx) dostajemy się do cześci roboczej która pompuje olej. Nie polecam otwierania tego!!! Części są bardzo drobne, jedno nieostrożne dmuchnięcie kompresorem i można pogubić części potencjalnie sprawnej pompy (nowa ok. 1000zł). Ogólnie sitko bardzo sprawnie zatrzymuje syf. Wnętrze pompy było czyste. Ponadto jedna z części pompy ma 6 ruchomych tulejek i sprężynek. Łatwo się rozsypują. Ciekawość lepiej zaspokoić na podstawie moich zdjęć.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_29841fcfd0c80080d53f6ac3edb0.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_2009af8800c55b062c69c93b1d1fc86.jpg)
Co ciekawe powierzchnia najbliżej osi pompy jest wyfrezowana pod kątem, zdjęcie powyżej to nie złudzenie spowodowane resztką oleju (jak ktoś wie dlaczego to proszę o informację). Natomiast wspomniane tulejki ze sprężynkami (poniżej) zapewniają ciągły styk tych tulejek z powierzchnią pod kątem podczas ruchu obrotowego.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_69fdf32c465735fbf663e6e84388d.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_901d67ea1ca9299efaa05433d93.jpg)
Pompa podłączona "na krótko" działała. Żałuję, że podłączyłem ją bez osprzętu. Sprawdziłem tak na prawdę sam silnik.
(nie dorobiłem się jeszcze zasilacza warsztatowego, ale mam w planach wykonanie takowego, używam zwykłego zasilacza ATX).
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_ee6dfb9f20604405e773dcd7027b.jpg)
Wyczyszczone części:
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_603abeecd4de1b6411adc174e20c491.jpg)
Pompa gotowa do montażu:
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_ca72c395844240fe150a6a7ff583d2.jpg)
Oczyszczone gniazdo: (uszczelki pompy i gniazdo przed montażem przesmarować olejem, łatwiej się wkłada na mokro
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_68404503a548ad8506dc46cda4bf14.jpg)
Wszystko na swoim miejscu:
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_4b17c4ceb41724a4189e9b37e01.jpg)
Pompa przykręcona, przewody podłączone, sterownik przykręcony, korek spustowy przykręcony. Przy pomocy strzykawki weterynaryjnej i wężyka napełniłem dyfer do przelewu. Na koniec korek kontrolny trafił na swoje miejsce.
Skasowanie błędów, reset danych wyuczonych w VCDS i......
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_a136932475f3c330f1d91fe14f35f3b.jpg)
Po skasowaniu błędu i uruchomieniu silnik przez chwilę napięcia i prąd wyglądają następująco:
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_00701f6b1af55ec7ef3040b107d.jpg)
Natomiast po chwili:
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/male_b526e6cd0775e2d9cad9ecc0d49b.jpg)
PYTANIA:
- Ma ktoś jakieś pomysły? Pompa wyglądała OK, wirnik się kręcił. Elementy wirnika, sprężynki itd. nie budziły zastrzeżeń. Zanim wyłożę 1000zł na pompę chciałbym być na 100% pewny, że to pomoże.
- Jeśli chodzi o komunikację sterownika z ABS/ESP (blok 125) to nie działają mi bloki pomiarowe, w ogóle to jestem świeżakiem, (ale nie matołem) jeśli chodzi o VCDS i samochody grupy VW. Przyciski 08-bloki pomiarowe zarówno w VCDS 17.1.3 i 17.8.1 są nie aktywne, ale przy auto skanie nie pojawiają się inne błędy. W pomiarach rozszerzonych jest masa opcji. Może tam da się sprawdzić komunikację, tylko który pomiar oznaczyć? Jak go zinterpretować.
- W moim odczuciu pompa jest ok (chociaż pracowała na sucho, w układzie powinna wytwarzać ok 40 atm, więc na pewno ma dużo ciężej). Planuję rozebrać ją jeszcze raz i podłączyć na krótko tym razem z osprzętem tj. częścią roboczą pompującą olej i posłuchać jak pracuje. Do tego sprawdzenia poszczególnych uzwojeń i komutatora. Następnie może sterownik zanim kupię pompę???? Niech ktoś doradzi. Za 300zł można kupić używany na allegro? Wymiana polega tylko na podpięciu kostek czy trzeba prowadzić jakieś adaptacje?
- Jakie jest nominalne napięcie zasilania pompy? Pełne 12V? Czy jest sterowana napięciowo? Ze wskazań VCDS wynik że na początku dostaje raptem 1.6V.
- Jak jest zrealizowany pomiar ciśnienia oleju? Nie widziałem nigdzie wkręconego czujnika. Sterownik ma tylko 2 wtyczki, 8-pinowa komunikacja i 2-pinowa pompa.
W związku, z tym że jest to mój pierwszy post na forum to informuję, że planuję przygotowywać fotorelacje z różnych napraw, wymian itd. jeśli spotka się to z pozytywnym odbiorem. Określam siebie jako zaawansowanego amatora. Samochody to moje hobby. Zdarza mi się dłubać w autach znajomych, w pełnym zakresie (od wymiany oleju, po wymianę uszczelki pod głowicą). Moje auta nigdy nie widziały zawodowego mechanika. Jednocześnie osobom bez elementarnej znajomości mechaniki pojazdowej i elektroniki, nie polecam naśladować moich działań. Nie trudno narazić się na koszty i stworzyć niebezpieczeństwo dla siebie i najbliższych.
Pozdrawiam
Krzyżu